Czym jest Crawl Budget i w jaki sposób może zostać wykorzystany do optymalizacji?

Charakterystyka Crawl Budget. Jak wytłumaczyć jego fenomen?

Rywalizacja w każdej dziedzinie życia polega na tym, aby wyprzedzić konkurencję i dotrzeć do miejsca docelowego wcześniej niż inni. Te prawidłowości można przenieść także na sferę internetową, w której wiele podmiotów rywalizuje ze sobą dzięki wyspecjalizowanym narzędziom. Ten, kto szybciej dotrze do świadomości klienta i w lepszy sposób zaprezentuje się grupie docelowej, ten ma zdecydowanie większe szanse na końcowy sukces.

Nie wystarczy jednak ślepy bieg przed siebie – kluczem do sukcesu jest zrozumienie funkcjonowania narzędzi i procesów, pozwalających wywindować posiadaną domenę internetową na szczyt wyszukiwarek. Jednym z istotnych elementów całościowego procesu pozycjonowania jest tzw. budżet indeksowania, czyli Crawl Budget. Niniejszy artykuł będzie zawierać najistotniejsze informacje na temat jego charakterystyki, sposobów skutecznego wykorzystywania i możliwości optymalizacji stron, jakie niesie za sobą wykorzystywanie tajników Crawl Budget.

Charakterystyka Crawl Budget. Jak wytłumaczyć jego fenomen?

Jak dotąd nie powstała jedna, rozwiązująca wszelkie wątpliwości, definicja tego zjawiska. Crawl Budget może być rozumiany jako budżet indeksowania witryn, jednak takie bezpośrednie tłumaczenie z języka angielskiego nie do końca oddaje charakter jego znaczenia. Budżet kojarzy się z wydatkami, środkami pieniężnymi czy finansowymi możliwościami posiadacza. Tutaj znaczenie tego słowa jest jednak zgoła inne. Najprościej mówiąc będzie to potencjał strony internetowej, jaką ona posiada, w kontekście do możliwości indeksowania jej przez Google.

Każda witryna ma pewien limit, maksimum, które może zostać obsłużone przez boty Google’a. Wyraża się ona w wartości czasu i mocy obliczeniowej, potrzebnej do poprawnej indeksacji. Ten pułap jest określany mianem Crawl Budget. Jest on szczególnie istotny w przypadku rozbudowanych portali internetowych, które posiadają wiele zakładek i podstron. Może się okazać, że strona nie jest odpowiednio zoptymalizowana przez co jedynie część zawartości portalu podlega indeksowaniu w wyszukiwarkach internetowych. W znaczącej większości przypadków, posiadacze stron internetowych nie muszą się martwić wartością Crawl Budget – o ile strona jest odpowiednio zoptymalizowana i przygotowana pod kątem SEO.

Crawl Budget i jego powiązania z SEO. Dlaczego jest tak ważny pod kątem optymalizacji stron?

Crawl Budget staje się niezwykle istotnym pojęciem w przypadku dużych portali, obsługujących tysiące, a nawet miliony podstron. Co ciekawe, wartość Crawl Budget nie jest stała. W zależności od dnia będzie się ona zmieniać, co nie powinno być powodem do wielkich obaw. Dla każdej strony internetowa ta wartość będzie zgoła inna. W niektórych przypadkach Google jest w stanie zindeksować kilka stron znajdujących się na danej witrynie, innym razem kilka tysięcy, a czasami nawet kilka milionów. Poprawne zoptymalizowanie strony pod kątem Crawl Budget będzie korzystnym zabiegiem, wpływającym na poszerzenie możliwości odbioru witryny przez wyszukujących zapytania w Google.

Crawl Budget pozwala zwiększyć widoczność witryn i ich podstron, co jest szczególnie istotne w przypadku sklepów internetowych sprzedających różne produkty, zamieszczone na wielu pomniejszych podstronach. Usprawnienie omawianego procesu niesie za sobą korzyści w postaci wzrostu pozycji w Google zajmowanych przez zindeksowane podstrony. Przekłada się to bezpośrednio na większy ruch z zewnątrz, możliwość przyciągnięcia nowych klientów i sprawne oddziaływanie na grupę docelową, szukającą konkretnych produktów czy usług online.

Optymalizacja Crawl Budget na stronie internetowej. Cztery proste kroki

Istnieje wiele sposobów, dzięki którym można pozytywnie wpłynąć na wartość Crawl Budget google. Część z nich jest przeznaczona jedynie dla profesjonalistów, gdyż wymagają one ingerencji w programistyczne elementy strony internetowej. Niektóre działania można przeprowadzić samodzielnie, bez konieczności posiadania specjalistycznej wiedzy. Na potrzeby artykułu można wymienić cztery z nich, które stanowią podstawę do optymalizacji pod kątem SEO.

1. Stosuj język HTML tam, gdzie to tylko możliwe. Część wyszukiwarek internetowych indeksuje strony internetowe przede wszystkim bazując na HTML. W przypadku Google jest nieco inaczej, ponieważ roboty indeksujące obsługują również treści indeksowane w JavaScript, Flashu czy XML. Warto jednak trzymać się HTML, gdyż mamy wtedy pewność, że roboty widzą naszą witrynę i są w stanie skutecznie indeksować wszystkie podstrony.

2. Nie dopuść do sytuacji, w której błędy HTTP zniweczą wysiłek włożony w optymalizację strony. Pojawiające się błędy 404 oraz 410 absorbują uwagę robotów indeksujących, co negatywnie wpływa na Crawl Budget. Przeprowadzenie poprawnego audytu witryny i wykorzystanie narzędzi do kontroli treści i błędów np. Screaming Frog pozwoli na ustalenie wszystkich kodów ze statusem 404 czy 410.

3. Duplikacja treści, choć czasami wygodna, może wpływać negatywnie na Crawl Budget. Podstrony zawierające podobną treść, bądź zawierające słowo w słowo te same artykuły czy opisy, wpływają negatywnie na optymalizację strony. Google traktuje taką witrynę gorzej, przez co jej skuteczne wypozycjonowanie staje się trudniejszym zadaniem. Można tego uniknąć dbając o to, aby treści zamieszczane na stronie internetowej były niepowtarzalne i poprawnie przygotowane pod kątem SEO.

4. Optymalizacja mapy witryny i prędkości jej działania jest absolutną podstawą pozwalającą usprawnić Crawl Budget. Po każdej reorganizacji wyglądu witryny, czy po zastosowaniu technicznych zmian w jej funkcjonowaniu, należy zaktualizować plik mapy witryny. W naszym interesie jest poinformowanie narzędzi Google, że zawartość naszej witryny uległa pewnym zmianom. Równie istotne jest zadbanie o prawidłowe ładowanie i wyświetlanie się wszystkich podstron. Na niektórych zakładach może występować problem z wczytywaniem się, np. ze względu na niestandardową treść. W tym przypadku warto skorzystać z profesjonalnych narzędzi Google, takich jak m.in. Google PageSpeed Insights.

Czym charakteryzuje się crawl rate limit i dlaczego jest istotny?

Szybkość indeksowania nie jest nieskończona. Gdyby roboty indeksujące działały bez przerwy i z dużą intensywnością, znacznie pogorszyłoby to komfort użytkowników odwiedzających stronę. Dlatego jednym z nieodłącznych elementów Crawl Budget jest crawl rate limit, czyli limit szybkości indeksowania stron. Stanowi on liczbę jednoczesnych połączeń równoległych, które mogą zostać wykorzystane przez boty Google do indeksowania. Jest to także czas, który upływa pomiędzy poszczególnymi czynnościami indeksującymi.

Wartość google crawl rate limit nie jest stała i może ulegać dużym zmianom w zależności od predyspozycji konkretnej witryny. Jeśli strona internetowa jest poprawnie zoptymalizowana, reaguje szybko i działa płynnie, to limit szybkości indeksowania znacznie wzrasta. W przypadku witryn nieprzystosowanych i słabo reagujących na występujące błędy, crawl rate limit będzie odpowiednio niższy, a indeksowanie mniej wydajne.

Crawl demand. Jakie są najważniejsze czynniki wpływające na ten proces?

Crawl demand może być określany jako zapotrzebowanie na indeksowanie witryn. Jeśli popyt jest niski, boty indeksujące nie będą zainteresowane do odwiedzania słabych stron internetowych. Jest to oddzielne zagadnienie w kontekście crawl rate limit. W przypadku limitu można mówić o liczbie adresów URL, które Google może indeksować, a w przypadku crawl demand – ile chce indeksować. Bez wysokiego zapotrzebowania na indeksowanie nawet wysoki limit szybkości nie będzie w stanie przyciągnąć Google do naszej witryny.

Istnieją dwa czynniki, które w największym stopniu wpływają wzrost crawl demand. Pierwszym z nich jest popularność stron internetowych. Można to porównać do toczącej się kuli śn ieżnej, która z każdym metrem coraz bardziej rośnie – im witryna jest popularniejsza, tym częściej będzie indeksowana przez boty. Drugą kwestią są ruchy witryny, np. zmiany treści, które wywołują konieczność ponownego indeksowania. Te czynniki sprawiają, że wartość crawl demand znacznie rośnie.

Podsumowanie

Dobrze zoptymalizowany crawl budgetgoogle stanowi szansę na zwiększenie czasu przebywania botów indeksujących na witrynie internetowej. Cały proces optymalizacyjny choć stanowi podstawę, to nie w każdym przypadku jest łatwy i szybki. W przypadku niewielkich witryn, lub tych o średniej wielkości, crawl budget nie potrzebuje specjalnych czynności przystosowujących. Sprawa się komplikuje w przypadku dużych stron z wieloma tysiącami adresów URL. W takim przypadku warto zadbać o to, aby boty indeksujące chętnie pracowały na konkretnej witrynie – mogły i chciały to robić, przy zachowaniu prawidłowych wartości crawl rate limit i crawl demand.

Default image
Grzegorz Kułaga
Articles: 3